Hoe werkt een schroefcompressor?

Eerder hebben we de werkingsprincipes van zuigercompressoren besproken. In deze blog zal worden bekeken hoe schroefcompressoren werken. Schroefcompressoren zijn een type compressor met een roterend volume.

Geschatte leestijd: 7 minuten

15 maart 2023

Hoe werkt een schroefcompressor?

Ontdek het werkingsprincipe van een schroefcompressor

Neem vandaag nog contact op

Roterende schroefcompressoren zijn een type compressor met rotatievolume. Dankzij hun betrouwbaarheid, lange levensduur en veelzijdigheid worden ze in veel verschillende branches gebruikt. Vergeleken met zuigercompressoren zijn deze compressoren over het algemeen efficiënter en flexibeler. Ontdek het werkingsprincipe van een schroefcompressor.

Hoe werken schroefcompressoren?

Alup-schroefcompressor

Een schroefcompressor comprimeert lucht in wat we het roterende schroefelement noemen. Dit bevat twee ‘rotoren’ die draaien. Toch zult u de rotoren vaak zien die ‘schroefvormige schroeven’ worden genoemd, of nog eenvoudiger, ‘screws’. Dit is ook volkomen begrijpelijk; de rotoren hebben een ‘draad’ op ze, net zoals je zou vinden op een schroef. Wanneer een schroefcompressor lucht aanzuigt, wordt de lucht opgevangen in de openingen tussen de schroefdraad. Als de rotor draait, beweegt de lucht met de draad naar de uitlaat. Wat is de naam van dit proces? ‘Positieve verplaatsing’. De draadlijnen, of ‘tanden’, liggen verder uit elkaar bij de luchtinlaat. Hierdoor kunnen ze meer lucht naar binnen trekken. Maar dichter bij de uitlaat zijn de ‘tanden’ dichter bij elkaar, wat betekent dat de ‘groeven’ – de openingen ertussen – kleiner zijn. De tanden van de ene rotor drukken in de groeven van de andere rotor. Hierdoor wordt de lucht gecomprimeerd of onder druk gebracht. Naarmate de groeven dichter bij de uitlaat liggen, wordt de lucht steeds meer samengeperst naarmate deze dichter bij de uitlaat komt.

De verschillende typen schroefcompressoren

Er zijn in principe twee hoofdtypen schroefcompressoren. Een olievrije schroefcompressorwordt vooral gebruikt voor gevoelige processen waarbij de perslucht moet voldoen aan een specifieke kwaliteitsnorm.

Oliegeïnjecteerde schroefcompressoren komen echter veel vaker voor. Ze gebruiken olie om de bewegende delen gesmeerd te houden, waardoor slijtage tot een minimum wordt beperkt, terwijl ze ook helpen de bedrijfstemperaturen laag te houden en het geluid van de luchtcompressor te verminderen. Ze zijn iets complexer, met verschillende circuits voor de lucht en de smeerolie.

Het luchtcircuit:

Een schroefcompressor zuigt lucht aan. De lucht stroomt eerst door een filter en vervolgens door een open inlaatklep naar het compressorelement. Deze inlaatklep is in feite een one-way klep. Wanneer de compressor wordt uitgeschakeld, sluit de klep, waardoor lucht en olie niet in het filter terecht kunnen komen.

De lucht wordt in het compressorelement samengeperst zoals hierboven beschreven.

In een olievrije schroefcompressor kan de perslucht effectief van de compressor naar de uitlaat worden verplaatst. Maar bij een oliegeïnjecteerde schroefcompressor komt olie onvermijdelijk in de perslucht terecht. Omdat deze moet worden verwijderd, wordt de perslucht via een terugslagklep uit het compressorelement naar een luchtketel/olieafscheider geleid. Deze terugslagklep voorkomt dat lucht en olie achteruit gaan wanneer de compressor wordt uitgeschakeld.

Wanneer de schroefcompressor in bedrijf is, houdt een minimumdrukklep de druk in de afscheidertank boven een minimumwaarde. Dit is vereist voor smering. Verder stroomafwaarts stopt een andere klep dat perslucht niet in de atmosfeer wordt afgelaten wanneer de compressor wordt uitgeschakeld. 

Oliegeïnjecteerde schroefcompressoren: Het oliecircuit

In een oliegeïnjecteerde schroefcompressor wordt de lucht door het luchtcompressorelement geperst en neemt deze onvermijdelijk olie op. Dit moet worden verwijderd. In een oliegeïnjecteerde schroefcompressor stroomt de perslucht van het luchtcompressorelement naar een luchtketel/olieafscheider. Hier wordt het gesponnen met superhoge snelheden die de zwaardere olie scheiden van de lichtere lucht door middel van centrifugale kracht.  

Het onderste gedeelte van de luchtketel/olieafscheider dient als een soort olietank. Er bevindt zich een thermostatische omloopklep in de tank. Dit betekent dat de olie in de tank blijft tot een bepaalde temperatuur is bereikt. Wanneer de temperatuur wordt bereikt, gaat de klep open en wordt de olie door luchtdruk uit de luchtketel/olieafscheider via het oliefilter en de olieafsluitklep in het compressorelement geperst. Wanneer de olie ongeveer 15˚C boven het instelpunt ligt, stroomt deze ook door een oliekoeler. De olieafsluitklep voorkomt dat het compressorelement met olie wordt overstroomd wanneer de compressor stopt. 

Roterende schroefcompressoren

Bekijk ons aanbod aan schroefcompressoren

Efficiënte Evoluto

De meest energiezuinige en innovatieve schroefcompressor van ALUP, gerealiseerd door middel van voortdurende investering in productontwikkeling

SCK

De kenmerkend van de SCK serie schroefcompressoren zijn betrouwbaarheid en kwaliteit waardoor een essentiële aanvraagoplossing aangeboden kan worden

Energiezuinige Allegro

De efficiënte, betrouwbare en gemakkelijk te bedienen Allegro geeft garantie voor een probleemloze werking en zorgt voor minimale bedrijfskosten

Sonetto

De riemaangedreven Sonetto is een essentiële oplossing van ALUP die u onder andere betrouwbaarheid en efficiëntie biedt.

Betrouwbare Largo

De Largo is de tandwiel aangedreven schroefcompressor van ALUP met vast toerental. Deze schroefcompressor is geschikt wanneer u een hoge luchtvraag bij een vast toerental nodig zou hebben

Zie ook

Vind nog meer interessante artikelen op onze persluchtblog!

Wilt u meer weten over schroefcompressoren? Vraagt u zich af welke het beste zou zijn voor uw unieke behoeften? Neem contact met ons op. Niets waar we meer van houden bij Alup dan praten over compressoren.

Omhoog bladeren ↰